STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

obowiązujące w Jaro – Pol Jarosław Rozmus

Niniejsze Standardy ochrony małoletnich (zwane dalej „Standardami”) sporządzono w wykonaniu obowiązków określonych w art. 22b pkt. 2, art. 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 560 z późn. zm. – dalej „ustawa”).

 

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych w ramach działalności edukacyjnej i wychowawczej w Jaro-Pol Jarosław Rozmus ul. Przemysłowa 48 lok. 1 Kozy, NIP: 937-220-22-59 (dalej „Jaro-Pol”) jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie. 

 

Niniejsze Standardy określają w szczególności:

  1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
  2. zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
  3. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury "Niebieskie Karty";
  4. zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
  5. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
  6. zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
  7. osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
  8. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

 

§ 1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami Jaro-Pol

  1. Zakazana jest jakakolwiek dyskryminacja małoletnich. Pracownicy zobowiązani są do odnoszenia się do małoletnich w sposób w pełni profesjonalny.
  2. Pracownicy Jaro-Pol mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw małoletnich, z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny, a w szczególności mają obowiązek:
  1. powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu,
  2. traktować każdego małoletniego z należytym szacunkiem, wspierając go w pokonywaniu trudności uwzględniając jego umiejętności rozwojowe, możliwości wynikające z niepełnosprawności oraz potrzeb edukacyjnych,
  3. traktować każdego małoletniego równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd,
  4. promować zasady „dobrego wychowania” i podejmować działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw,
  5. odnosić się do małoletnich z szacunkiem,
  6. wysłuchiwać małoletnich i starać się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku,
  7. nie zawstydzać małoletnich, nie lekceważyć i nie obrażać,
  8. nie krzyczeć, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie).
  1. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy słownej, a tym bardziej fizycznej.
  2. Nadto pracownicy Jaro-Pol mają zakaz:
  1. utrwalania wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
  2. proponowania małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z małoletnimi lub w ich obecności;
  3. zapraszania małoletnich do swojego miejsca zamieszkania i utrzymywania z nimi relacji poza zajęciami.
  1. Pracownicy Jaro-Pol powinni unikać kontaktu fizycznego z małoletnim, oceniając ewentualne jego podjęcie z punktu widzenia konkretnej sytuacji, zgodnie z zasadami współżycia społecznego. W szczególności dozwolony jest kontakt, którego celem jest udzielenie małoletniemu pomocy, przy czym każdorazowo taki kontakt musi być obiektywnie uzasadniony (przykładowo ochrona przed niebezpieczeństwem, opatrzenie skaleczenia) albo należy uzyskać zgodę małoletniego na jego podjęcie (np. uspokojenie dziecka poprzez kontakt fizyczny: przytulenie, wzięcie za rękę itp.). Bezwzględnie zakazane jest podejmowanie działań, które mogłyby zostać uznane za niestosowne, w tym mające podtekst seksualny albo mające znamiona przemocy lub naruszenia integralności fizycznej małoletniego. 
  2. Pracownicy Jaro-Pol, wykonując swoje obowiązki, w sposób szczególny dbają o potrzeby dzieci z niepełnosprawnościami, dostosowując swoje działania i komunikaty do potrzeb małoletniego.
  3. Pracownicy S Jaro-Pol, powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu oraz na wszelkie podejrzenia działania na szkodę małoletniego przez: 
  1. innego pracownika,
  2. osoby trzecie, 
  3. rodziców/opiekunów prawnych, 
  4. innego małoletniego. 
  1. W zależności od potencjalnego sprawcy nadużyć wskazanych w ust. 7  niniejszego paragrafu  pracownicy Jaro-Pol powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.
  2. Małoletni zobowiązani są do odnoszenia się do siebie z szacunkiem, oraz do powstrzymywania się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą innych osób i powodować u nich poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu. Jakakolwiek przemoc fizyczna czy psychiczna jest zakazana.

 

§ 2 Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu oraz podejmowanie dalszych działań

  1. Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Jaro-Pol mający kontakt z małoletnimi, a także każdy pracownik, do którego małoletni się zgłosi.
  2. …Ilona Olejak…... tel. …575042300..., email: …[email protected] lub osoba go zastępująca podczas jego nieobecności pełni funkcję Koordynatora do spraw podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletnich.
  3. Każdy pracownik Jaro-Pol, który dowiedział się lub podejrzewa zdarzenie zagrażające małoletniemu jest zobowiązany zgłosić ten fakt do Koordynatora oraz umożliwić małoletniemu kontakt z Koordynatorem.
  4. Koordynator podejmuje działania zgodnie z wytycznymi zawartymi w § 3 Standardów, a w szczególności prowadzi postępowanie wyjaśniające mające na celu ustalenie, czy doszło do zdarzenia zagrażającego małoletniemu, jaki przebieg miało to zdarzenie, jakie działania należy podjąć w celu pomocy małoletniemu, jakie działania należy podjąć w celu zapobieżeniu kolejnym tego typu zdarzeniom.
  5. W postępowaniu wyjaśniającym Koordynator słucha świadków oraz analizuje wszelkie dostępne materiały dowodowe w tym przeprowadza rozmowę z małoletnim i jego opiekunami prawnymi. Koordynator może zwracać się o informacje do pracowników Jaro-Pol, instytucji powołanych do opieki nad małoletnimi, zgłaszać podejrzenie krzywdzenia lub informacje o krzywdzeniu małoletniego do właściwych służb (np. policja, sądy itp.), wnioskować do Pracodawcy o podjęcie działań w stosunku do pracowników Jaro-Pol dopuszczających się krzywdzenia małoletnich.
  6. W szczególnie skomplikowanych przypadkach Koordynator może zwrócić się do Pracodawcy o powołanie Komisji, w skład której oprócz Koordynatora mogą wejść prawnicy, psychologowie i inni specjaliści oraz niezwiązani ze sprawą pracownicy Jaro-Pol. Do działania Komisji stosuje się zasady określone niniejszymi Standardami.
  7. Z powstępowania wyjaśniającego Koordynator sporządza protokół, w którym opisuje podjęte działania, dokonane ustalenia, wnioski na przyszłość, działania które należy podjąć w Jaro-Pol w celu wyeliminowania w Jaro-Pol zdarzeń mogących zagrażać małoletniemu.
  8. O wyniku postępowania wyjaśniającego Koordynator informuje Pracodawcę,
  9. Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. Rejestr składa się z kart interwencji sporządzanych na wzorze stanowiącym załącznik nr 3 do Standardów, a dokumenty uzyskane lub sporządzone w trakcie postępowania wyjaśniającego stanowią załączniki do tych kart.
  10. Rejestr, o którym mowa w ust. 9 niniejszego paragrafu prowadzi Koordynator. Rejestr przechowywany jest w Dziale Kadr. 
  11. Każdy pracownik, który dowiedział się o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, a w szczególności Koordynator, jest zobowiązany respektować zasadę poufności i bezpieczeństwa informacji oraz danych osobowych przetwarzanych w ramach przyjmowanych zgłoszeń.

 

§ 3 Zasady podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego pracownik Jaro-Pol ma obowiązek niezwłocznego poinformowania Koordynatora o tym fakcie w formie ustnej, a także formie pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.
  2. Po przekazaniu informacji, o której mowa w ust. 1 Koordynator, który powziął informację o zagrożeniu powinien:
  1. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu – należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie).
  2. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez pracownika JaRo-Pol, jej kontrahenta lub współpracownika – osoba taka zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z małoletnimi (nie tylko małoletnim pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego przez Koordynatora, Koordynator w zależności od ustalonej nieprawidłowości powiadamia o nich właściwe służby oraz zwróci się do Pracodawcy o rozważenie rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia.
  3. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez osobę trzecią (obcą, bądź spokrewnioną z nim) – Koordynator w pierwszej kolejności informuje o krzywdzeniu opiekunów prawnych małoletniego i ustala z nimi sposób postępowania. Jeśli zgłoszenie dotyczy opiekunów prawnych małoletniego, lub nie są oni zainteresowani pomocą małoletniemu, sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego lub wdraża procedurę wskazaną w ust. 2 pkt. a-b niniejszego paragrafu. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji podmiotów, do których sprawa została przekazana.
  4. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego podczas pracy lub praktyk w JaRo – Pol – stosuje się odpowiednio postanowienia ust 2 pkt a-c niniejszego paragrafu.
  1. Z uwagi na różnorodność możliwych przypadków dalsze kroki, w tym ustalenie planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia, w zakresie nie objętym w niniejszym paragrafie, pozostawia się właściwym podmiotom i instytucjom, do których została przekazana sprawa.
  2. Podstawy prawne obowiązku podjęcia interwencji:
    • Art. 240 Kodeksu karnego nakłada obowiązek powiadomienia prokuratora lub policji na każdego, kto ma wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu, usiłowaniu lub dokonaniu m.in. tych czynów: zabójstwo (art. 148 kk), spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 156 kk), zgwałcenia małoletniego poniżej 15 r. ż., zbiorowe, „kazirodcze” lub zgwałcenie ze szczególnym okrucieństwem (art. 197 §3 lub §4 kk), seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie małoletniego poniżej lat 15 (art. 200 kk). Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3,
    • Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej (art. 12) nakłada na osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy w rodzinie, obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o tym policji lub prokuratora. Ponadto ustawa ta nakłada na pracowników ochrony zdrowia obowiązek wszczęcia procedury Niebieskie Karty w sytuacji podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka. Przemoc w tym przypadku dotyczy przemocy fizycznej, przemocy psychicznej, przemocy seksualnej i przemocy z zaniedbania.
    • Podstawę interwencji cywilnej stanowi art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego. Każdy, kto wie o zagrożeniu dobra dziecka, obowiązany jest zawiadomić o nim sąd opiekuńczy.

 

§ 4 Internet i ochrona wizerunku małoletnich

  1. Dostęp przez małoletniego do komputera i Internetu za pośrednictwem komputera albo innych urządzeń również przy pomocy sieci WI-FI jest w Jaro-Pol nadzorowany.
  2. Małoletnim nie udostępnia się haseł do sieci WI-FI Jaro-Pol.
  3. Pracownik Jaro-Pol nie może utrwalać wizerunku małoletniego (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) przebywającego na terenie Jaro-Pol bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego. Wizerunek małoletniego może być utrwalany przez monitoring wizyjny zamontowany w placówkach Jaro-Pol.
  4. Pracownicy Jaro-Pol unikają nawiązywania prywatnych znajomości z małoletnimi za pośrednictwem internetu, w tym mediów społecznościowych, a wszelka komunikacja odbywa się oficjalnymi kanałami dopuszczonymi do użytku w Jaro-Pol.
  5. Upublicznianie wizerunku małoletniego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie wideo) m.in. na portalach społecznościowych czy stronach www jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
  6. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie i upublicznienie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

 

§ 5 Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów

  1. Monitorowanie Standardów powinno być podejmowane przez wszystkich pracowników m.in. poprzez obserwację, umożliwienie pracownikom przekazywania informacji w sposób bezpieczny i poufny.
  2. Standardy podlegają co najmniej raz na 2 lata weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.
  3. Weryfikacja, dokonywana jest przez Pracodawcę lub osobę przez niego wyznaczoną. Fakt dokonania weryfikacji należy udokumentować w notatce służbowej.

 

§6 Przygotowanie Personelu do stosowania Standardów

  1. Jaro-Pol zobowiązany jest do przeszkolenia każdego pracownika lub współpracownika z zasad i obowiązków wynikających z niniejszych Standardów. Pracownik lub współpracownik powinien w szczególności otrzymać od Jaro-Pol przeszkolenie i jasne wytyczne w zakresie:
    1. bezpiecznych relacji z małoletnim oraz zachowań niedozwolonych w stosunku do małoletniego;
    2. Identyfikacji okoliczności mogących świadczyć o krzywdzeniu małoletniego;
    3. szybkiego sposobu reagowania na okoliczności wskazane w lit. a, a w szczególności:
  • sposobu i zakresu prowadzeniu rozmowy z małoletnim oraz jego rodzicami/opiekunami;
  •  przekazywania odpowiednich informacji nt. swoich podejrzeń Koordynatorowi;
  • sytuacji, kiedy o swoich podejrzeniach należy zawiadomić organy ścigania lub inne odpowiednie służby państwowe.
  1. Jaro-Pol zobowiązuje się do zapoznania z niniejszymi Standardami każdego pracownika lub współpracownika przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków. Niniejszy obowiązek dotyczy wszystkich członków personelu, niezależnie od rodzaju umowy, stanowiska, czy zakresu obowiązków. Jaro-Pol jest świadoma, że każdy z pracowników lub współpracowników może być świadkiem lub podejrzewać krzywdzenie dziecka i powinien posiadać informacje nt. odpowiedniego postępowania. Fakt zapoznania się ze Standardami pracownik lub współpracownik potwierdza własnoręcznym podpisem. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do nin. Standardów.  

 

§ 7 Zasady ochrony dany osobowych

  1. Jaro-Pol oraz Koordynator gromadzą i przetwarzają tylko te dane osobowe, które są niezbędne do celów zgłoszenia i świadczenia wsparcia małoletnim.  
  2. Dostęp do danych zabranych przez Koordynatora może uzyskać inny pracownik Jaro-Pol tylko jeśli jest to niezbędne do celów zgłoszenia i świadczenia wsparcia małoletnim.
  3. Wszelkie dane i informacje uzyskane w trakcie realizacji postanowień niniejszych Standardów są poufne. Każdy z pracowników przyjmujących zgłoszenie w tym także Koordynator musi przestrzegać zasady poufności i dyskrecji, zarówno w odniesieniu do zgłaszającego, jak i małoletniego.
  4. Dokumenty uzyskane w celu zapewnienia ochrony małoletnich, a także powstałe w trakcie realizacji postanowień niniejszych Standardów przechowywane są w zakresie niezbędnym do realizacji celów wynikających z ustawy oraz Standardów, z zachowaniem poufności i zasad ochrony danych osobowych obowiązujących w Jaro-Pol.

 

§ 8 Zasady rekrutacji personelu

  1. W Jaro-Pol nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich.
  2. Przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem do innej działalności na innej niż stosunek pracy podstawie, związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy ciążą obowiązki określone w ust. 3-8.
  3. Pracodawca uzyskuje informacje, czy dane kandydata do pracy lub innej działalności, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
  4. Kandydat do pracy lub innej działalności przedkłada pracodawcy informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  5. Osoba, o której mowa w ust. 3, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, przedkłada pracodawcy ponadto informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  6. Osoba, o której mowa w ust. 3, składa pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  7. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 4 lub 5, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
  8. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 4-6, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 3, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  9. Oświadczenia, o których mowa w ust. 5 i 7, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  10. Informacje, o których mowa w ust. 3, pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 3-7, pracodawca załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności

 

§ 9 Postanowienia końcowe

1. Standardy są:

  • opublikowane na stronie internetowej Jaro-Pol pod adresem strony: www.royaltennisclub.pl/standardy-ochrony-maloletnich
  • wywieszone w wersji skróconej w widocznym miejscu dla małoletnich,

2.Każdy pracownik Jaro-Pol przed dopuszczeniem do realizacji obowiązków związanych z małoletnimi podlega weryfikacji w sposób określony w zasadach rekrutacji określonych § 8.

3. Zobowiązuje się wszystkich pracowników i współpracowników do zapoznania się z niniejszym dokumentem i przestrzegania go. Pracownik potwierdza fakt zapoznania się ze Standardami podpisując oświadczenie zawarte w załączniku nr 4.

4. W przypadku korzystania z usług podmiotów trzecich celem organizowania zajęć, szkoleń albo praktyk dla małoletnich Jaro-Pol wymaga, aby podmiot ten zaakceptował obowiązujące w Jaro-Pol Standardy i zobowiązał się (w tym własnych pracowników i współpracowników delegowanych do wykonywania zadań dla Jaro-Pol) do przestrzegania jego zapisów, w szczególności weryfikował niekaralność pracowników podejmujących się działań z małoletnimi.